پایگاه حفظ و نشر دفتر حضرت آیت الله خامنه ای

منوي اصلي وبلاگ

صفحه نخست پست الکترونیک آرشیو وبلاگ آر.اس.اس وبلاگ

مطالب تازه

برهنگی خانم ها، پوشیدگی آقایان بخش اطلاع‌رسانی کمیته حجاب و عفاف و ستاد اقامه نماز راه‌اندازی شد منشور "عفاف و اخلاق" وبلاگ‌نویسان نخستین کتابخانه تخصصی ازدواج و خانواده در گلپایگان افتتاح شد یکی از آرمان‌های شهدا حفظ عفاف و حجاب است فراخوان جشنواره بانوی کرامت در حوزه‌های علمیه خواهران اعلام شد حجاب و عفاف سرمایه معنوی بانوان برای رسیدن به کمال است بدحجابی ابزاری برای فروپاشی فرهنگ و تمدن است حجاب، زمینه‌ساز اصلی رشد فضایل اخلاقی در جامعه است معیارهای انتخاب همسر شایسته از دیدگاه مرحوم آیت‌‌الله سیدمهدی یثربی(ره) شجونی: پیرمرد 90 ساله از دیدن بی حجابها یه جوری می شود چه برسد به جوانان مسابقه وبلاگ نویسی " حجاب و عفاف " فیفا با حجاب بانوان موافقت کرد موضوع عفاف و حجاب به مجلس می‌رود یکی از دلایل بدپوششی دختران در جامعه فشارهای دوران تحصیل است حجاب این مقام سعودی جنجال آفرین شد+ عکس

آرشيو وبلاگ

اسفند ٩۱ شهریور ٩۱ امرداد ٩۱ تیر ٩۱ خرداد ٩۱ اردیبهشت ٩۱ فروردین ٩۱ اسفند ٩٠ بهمن ٩٠ دی ٩٠ آذر ٩٠ آبان ٩٠ مهر ٩٠ شهریور ٩٠ امرداد ٩٠ تیر ٩٠ خرداد ٩٠ اردیبهشت ٩٠ فروردین ٩٠ اسفند ۸٩ بهمن ۸٩ دی ۸٩ آذر ۸٩ آبان ۸٩ مهر ۸٩ شهریور ۸٩ امرداد ۸٩ تیر ۸٩ خرداد ۸٩ اردیبهشت ۸٩ فروردین ۸٩ اسفند ۸۸ بهمن ۸۸ دی ۸۸ آذر ۸۸ تیر ۸۸ فروردین ۸۸ مهر ۸٧ تیر ۸٧ خرداد ۸٧ فروردین ۸٧ اسفند ۸٦ بهمن ۸٦ دی ۸٦ آذر ۸٦

کتابخانه حجاب

کتاب مسئله حجاب استاد مطهري(دانلود)

کتاب مسئله حجاب استاد مطهري(مشاهده)

کتاب نظام حقوق زن در اسلام استاد مطهري(دانلود)

 کتاب نظام حقوق زن در اسلام استاد مطهري(مشاهده)

کتاب زن در آيينه جمال و جلال الهي(دانلود)

کتاب اخلاق جنسي استاد مطهري(دانلود)
کتاب اخلاق جنسي استاد مطهري(مشاهده)

کتاب انسان و ايمان استاد مطهري(دانلود)

کتاب انسان و ايمان استاد مطهري(مشاهده)
کتاب فطرت استاد مطهري(دانلود)
کتاب فطرت استاد مطهري(مشاهده)
کتاب مسئله شناخت استاد مطهري(دانلود)

کتاب مسئله شناخت استاد مطهري(مشاهده)

کتاب گفتار معنوي استاد مطهري(دانلود)

 

دوستان حجابی

 

 
 

صدف حجاب

وبلاگ تخصصی عفاف ،حجاب و ازدواج

مقدمه :
بي شك جهان امروز در حال تحول و دگرگوني و پيشرفت است و اين تحولات خود موجب پيدايش نيازهاي جديد مي گردد وقطعاً پاسخ به آن نيازها ضروري مي باشد. واقعيت زندگي اقتضا مي كند كه حقوق و قوانيني كه براي ايجاد نظم عمومي وضع شده اند پاسخ قانع كننده اي به آن واقعيت ها بدهند و بتوانند نيازهاي جديد را برطرف كنند.
پيشرفتهاي علمي حاصله ، در حقوق تأثير گذاشته و باعث مي گردد كه قوانين تغيير يا حداقل متزلزل و قابل ايراد گردد. براين مبادي تغيير قوانين از مهمترين وظايف هر دولتي است . البته بايد توجه داشت چگونگي تغيير قوانين بستگي به روند پيشرفت فرهنگي ـ اقتصادي ـ اجتماعي و سياسي آن دولت خواهد داشت.
قبل از تعمق مي توان پي برد كه بدون در نظر گرفتن نيمي از سرمايه انساني جامعه (زنان) به توسعه همه جانبه ، متوازن و پايدار نمي توان دست يافت . واقعيت اين است كه ما در دوره اي زندگي مي كنيم كه مقبوليت و مشروعيت دولت ها با ميزان مشاركت اجتماعي مردم به ويژه زنان سنجيده مي شود، تجربه جهاني ثابت كرده كه حضور زنان در عرصه عمومي و سطوح تصميم گيري به اصلاح نظام اداري و بهبود كيفيت خدمات دولتي در كشورهاي در حال توسعه كمك شاياني كرده است، بنابراين برعهده قانونگذاران است كه با فراهم سازي زمينه هاي توانمندسازي زنان به رشد اقتصادي و توسعه مبتني بردانش كشور كمك كنند و مطمئناً عدالت اجتماعي نيز ايجاب مي كند كه به توانمندسازي زنان بپردازيم. مقاله اي که پيش رو داريد نگاهي دارد به معيارهاي حقوقي توانمندسازي زنان از ديدگاه حقوقي و با تکيه بر برخي از تجربيات عملي در موسسه راه توانمند زيستن (راهي).
توانمندسازي زنان چيست؟
طرح مساله نقش زنان در توسعه در سطح کلان از لحاظ خاستگاه تاريخي به تحولات بعد از جنگ بين الملل دوم باز مي گردد، زماني که غرب براي مقابله با خطر کمونيسم، گرابش شديدي به طرح مساله توسعه در رابطه با کشورهاي توسعه نيافته پيدا البته در آن مقطع، با مفهوم رشد همراه شده بود ولي به تدريج، پس از عطف توجه به افزايش رشد، متعاقباً دموکراسي نيز مطرح گرديد و توسعه اجتماعي هم به اين مباحث افزوده شد. طي اين فرايند،نظريات توسعه در غرب شکل گرفت، ليکن به دليل ويژگي هاي فرهنگي،سنخيتي با جهان سوم نداشت.پس از دهده1970،به مهمترين وجه توسعه،يعني نيروي انساني توجه شد ودرهمين زمان بود که موضوع نقش زن در توسعه مورد توجه قرارگرفت.
از زمان طرح موضوع نقش زنان در توسعه،رهيافت هاي متفاوتي براي تعريف محتواي برنامه هاي آن در مقاطع تاريخي مختلف بيان شده است که مي توان آن را در سه نوع کلي مطرح نمود:
1- نظريات رفاهي،مساوات وفقر زدايي
2- نظريه کارآيي
3- نظريه توانمندسازي.
نظريه مقبولتر امروزي توانمند سازي مي باشد.اين نظريه استقلال سياسي و اقتصادي را دو جزء مهم دانسته و مشارکت زنان در حيات اجتماعي را توصيه مي کند.نظريه توانمندسازي بيشتر براساس نوشته هاي محققان جهان سوم بر حسب نيازشان شكل گرفته است و نشان مي دهد كه ورود زنان به فرايند توسعه يك جنبش وارداتي از غرب نيست.(زهراشجاعي،8:1379)
تعاريف گوناگوني توسط صاحبنظران در زمينه توانمندسازي ارائه شده است كه از آن جمله مي توان به نظرات زير اشاره کرد:
«توانمند سازي يعني اينکه مردم بايد به سطحي از توسعه فردي دست يابند که به آنها امکان انتخاب بر اساس خواست هاي خود را بدهد.»( شادي طلب ،54:1384)
«توانمند سازي اصطلاحي است براي توصيف همواره کردن راه خود يا ديگران براي تلاش در جهت دستيابي به اهداف شخصي» (ابوت و والاس، 311:1376)
« توانمند سازي به تدارک و تسلط بيشتر بر منابع و کسب منافع براي زنان اطلاق مي شود.توانمند سازي فرايندي است که طي آن افراد، براي غلبه بر موانع پيشرفت،فعاليت هايي انجام مي دهند که باعث تسلط آنها در تعيين سرنوشت خود مي شود. اين واژه به مفهوم غلبه بر نابرابري هاي بنياني است. توانمند سازي يک زن به اين مفهوم است که او براي انجام برخي کارها توانايي جمعي پيدا مي کند واين امر به رفع تبعيض ميان زنان و مردان منجر مي شود ويا در مقابله با تبعيض هاي جنسيتي در جامعه موثر واقع مي گردد.(دفترامور زنان نهاد رياست جمهوري و صندوق كودكان سازمان ملل متحد ،14:1372)
معيارهاي توانمندسازي زنان
الف)معيارهاي نظريه توانمند سازي
طبق نظر تئوريسين هاي پيشگام نظريه توانمندسازي ، اين نظريه 5 مرحله از برابري را در بردارد و معيارهاي آن عبارت است از:
1ـ رفاه
2ـ دسترسي به منابع
3ـ آگاهي
4ـ مشاركت
5ـ كنترل
طبق اين نظريه مدارج بالاي برابري خود به خود به عنوان مدارج بالاي توسعه و توانمندي محسوب مي شود.
رفاه به عنوان اولين معيار ،مرحله اي است که طي آن مسائل رفاه مادي زنان- مانند وضعيت تغذيه و درآمد خانوار- در مقايسه با مردان مورد بررسي قرار مي گيرد.
" خانم م.ج ازمراجعين موسسه راهي زني بود که بدو ورود خويش به موسسه از اعتماد به نفس بسيار اندکي برخوردار بود وحني مايل بود فرزند دو ساله خود را سر راه بگذارد تا کودک بتواند زندگي خوبي داشته باشد ليکن با بدست آوردن کار(يک منبع مالي مستقل)توانست به درجه اي از توانمند سازي برسد که بتواند با تکيه بر رفاه مادي خويش از همسر معتاد خود جدا شده وزندگي مستقلي با فرزند کوچکش آغاز نمايد."
دومين مرحله ، به معناي اين است که زنان داراي حق برابر با مردان در دسترسي به منابع در حوزه خانواده و درمقياس بزرگتر، در سيستم کشوري مي باشند.
سومين مرحله برابري متضمن تشخيص نقش هاي جنسي و جنسيتي است که به فرهنگ بستگي داشته و قابل تغييرند و تا جايي بايد پيش رفت که تقسيم کار بر حسب جنسيت مطلوب هر دو طرف باشد و نبايد به معناي سلطه يک جنس بر جنس ديگر تلقي شود.
در مرحله مشارکت، برابري در مشارکت به معناي مشارکت دادن زنان در پروژه هايي است که آنان به نوعي در آن ذينفع هستند.به طور کلي افزابش حضور زنان در جامعه عامل بالقوه مشارکت و افزايش سطح تواناسازي زنان است.
معني آخرين مرحله نظريه افزايش مشارکت زنان در حد تصميم گيري است است به نحوي که آنان را به سوي توسعه فزاينده سوق مي دهد.
ب)معيارهاي توانمند سازي در اسلام
از نظر بسياري از صاحبنظران فقهي انديشه اسلامي به انسان بودن زن و مرد در نظام آفرينش از ديدگاه واحدي مي نگرند و فقط نقش ها و مسئوليت ها بين آن دو تقسيم مي شود و آيات متعددي در قرآن برعدم برتري جنسيتي در آفرينش نوع انسان تأكيد کرده است از جمله در سوره نساء آيات 1ـ7ـ32ـ19 و سوره روم آيه 21 و سوره اعراف آيه 189 و سوره احزاب آيه 35 مي توان ذكر كرد.
آيت الله خامنه اي در اين خصوص مي گويد: :«زن را از سه ديدگاه مي شود مورد ملاحظه قرار داد تا بينش اسلامي به زن آشکار شود:
ديدگاه اول، نقش زن به عنوان انسان در راه تکامل معنوي وانساني است.در اين ديدگاه زن ومرد هيچ تفاوتي با يکديگر ندارند.
ديدگاه دوم، در زمينه فعاليت هاي اجتماعي و سياسي و علمي و اقتصادي است.از نظر اسلام ميدان فعاليت و تلاش علمي و اقتصادي و سياسي براي زنان کاملاً باز است. اگر کسي به استناد بينش اسلامي بخواهد زن را از کار علمي و تلاش اقتصادي محروم کند، برخلاف حکم خدا حرفي زده است.فعاليت هابه قدري است که توان جسمي و نيازها وضرورت هايشان اجازه مي دهد مانعي ندارد.زنان هرچه مي توانند تلاش اقتصادي و اجتماعي وسياسي کنند، شرع مقدس مانع نيست.
ديدگاه سوم،نگاه زن به عنوان يک عضو خانواده است. اين از همه مهمتر است، دراسلام به مرد اجازه داده نشده است که به زن زور بگويد وچيزي را بر زن تحميل کند. براي مرد و حقوق محدودي در خانواده قرار داده شده است که از روي کمال مصلحت و حکمت است.»
معيارهاي توانمند سازي زنان درايران
با اينکه ايران نيز در رديف كشورهاي در حال توسعه قرار دارد اما سابقه انقلابي و شرايط خاص فرهنگي باعث شده مسائل مربوط به زنان در ايران با كشورهاي در حال توسعه ديگر متفاوت باشد.
با وجود تمامي اين ارزش هاي اعتقادي فاصله زيادي بين معيارهاي اسلامي با پنج معيار تئوريسين هاي نظريه توانمندسازي وجود دارد كه جريان اين مسئله را در كشور به صورت غير قابل تصوري كند كرده است و به سختي مي توان تلفيقي بين اين دو ديدگاه به وجود آورداما اميدواريم بتوانيم با توجه به روند توسعة، موجبات تغيير يا اصلاح قوانين متزلزل در راستاي احقاق حقوق زنان را با هدف توانمندسازي ايجاد كنيم .
به طور کلي توانمندسازي زنان از دو طريق ميسر مي شود:
الف) حذف عواملي كه مانع از فعاليت زنان مي شود.
ب) افزايش توانايي و قابليت آنان.(محمودکتابي ويخجت يزداني،زهرا فرخي راستايي،6:1382)
با توجه به اين دو طريق معيارهاي كلي حقوقي در جهت توانمندسازي زنان شكل مشخصي پيدا مي كند.
اولين طريق در مورد حذف عواملي است كه مانع از فعاليت زنان مي شود دراين موردمي توان به خلاء هاي قانوني كه موجب عدم فعال بودن زنان در ايران مي شود اشاره کرد:
الف) عدم حضور فعال زنان در سياست گذاري مستقيم دولتي و غير دولتي ـ اداري و غير اداري : در اكثر قوانين از جمله قانون كار- اساسي ـ مدني ـ جزايي و . . . اين نقصان وجود دارد و اصلاح هر كدام از اين موارد مستلزم وجود افراد متخصص فقهي و حقوقي مي باشد كه البته داشتن نگاه جنسيتي در اين موارد از اهميت بسزايي برخوردار است.
ب) حذف باورهاي سنتي يا به اصطلاح فرهنگ سازي جنسيتي در توانمندسازي زنان : باورهاي مربوط به نقش هاي جنسيتي كه از زمان هاي دور در فرهنگ ريشه دوانده است و با توسعه تغيير به خصوصي نكرده است . تلاش در جهت معرفي برابري جنسيتي در فرآيند توسعه در جهت فرهنگ سازي از اقدامات مؤثر مي باشد و همچنين با اصلاح قوانيني كه موجبات فرهنگ غير جنسيتي را محکم تر مي كنند، مي توان توانمندسازي زنان را توسعه بخشيد.
ج) حذف خشونت عليه زنان: شايد به جرأت بتوان گفت كه امحاي خشونت عليه ز نان ضرورتي براي توانمندسازي و سلامت زنان است. خشونت عليه زنان به معناي هر رفتارخشن وابسته به جنسيتي است كه موجب آسيب شود يا با احتمال آسيب جسمي ـ رواني و رنج زنان همراه گردد و عوامل ايجاد كننده آن خانواده ، جوامع عمومي و يا دولت ها مي باشند.
با توجه به اين نكات تدوين قوانين و اجراي راه هاي پيشگيري و مبارزه با خشونت عليه زنان از اهميت بسزايي برخورداراست و عزم ملي و تلاش همگاني را مي طلبد. در اين خصوص براي ايجاد معيارهاي كاملاً بي نقص و تخصصي ، در امور كيفري بايد قوانيني تدوين يا اصلاح گردد.قوانين مربوط به خشونت بايد با محوريت پيشگيري از خشونت باشد ضمن آن كه بر توانبخشي قربانيان خشونت نيز تأكيد داشته باشد و مطمئناً فرهنگ سازي عليه خشونت نيز بسيار مؤثر خواهد بود.
د) كاهش تبعيض جنسيتي: براساس آخرين گزارش مجمع جهاني اقتصاد درباره كاهش تبعيض جنسيتي در كشورهاي در حال توسعه مشخص شده كه مسئله اقتصاد نقش بسيار مهمي در امر كاهش تبعيض جنسيتي در كشورها دارد كه البته كشورها در اين بخش نيز بايد از تمامي امكانات براي تحقق اين امر استفاده كنند.
اين مجمع براي بررسي وضعيت زنان، پنج بخش را تعيين كرده و برهمين اساس كشورها رده بندي شده اند. اين تقسيم بندي شامل حقوق كار، بهره گيري از زنان در امور مديريتي ، تحصيل و خدمات بهداشت و سلامتي است كه با بازبيني قوانين مربوطه و اصلاح آن مي توان در اين خصوص نيز به توانمندسازي زنان رنگ تازه اي بخشيد.(روزنامه شرق، 1384)
دومين طريق افزايش توانايي و قابليت زنان است كه در اين مورد مي توان معيارهاي ذيل را مورد توجه قرارداد:
الف) آگاهي و آموزش زنان: ارائه كليشه هاي تحقير كننده همراه با تبعيض جنسيتي در كتاب هاي درسي و رسانه هاي عمومي باعث تزلزل مقام و منزلت زنان شده و قابليت هاي انساني را از بين برده است. البته بايد دانست كه آموزش فقط محدود به كتاب هاي درسي نمي شود بلكه بايد كادر آموزشي را نيز از عواقب رفتارها و نگرش هايشان آگاه نمود و به اصطلاح ديد و نگاه جنسيتي بايد بين تمامي آموزگاران علم و عمل وجود داشته باشد و مهمترين مشكل در اين مسائل كپي برداري از قوانين و مقررات موجود در كشورهاي توسعه يافته است بدون توجه به مسايل انساني منطقه اي و بومي و مذهبي البته در اين مورد مي توان به تقويت ظريفت سازي علمي ، انساني ، اجرايي لازم براي توانمندسازي زنان در تمامي سازمان ها را نيز توصيه کرد.
ب) قرارداد توانمندسازي زنان در راس امور و مسايل كشور و علي الاخصوص درقانونگذاري كشور: اصل 21 قانون اساسي كه قانون مادر كشور ما محسوب مي شود دولت را موظف کرده است که حقوق زن را در تمام جهات با رعايت موازين اسلامي تضمين كند و براي ايجاد زمينه مساعد براي رشد شخصيت زن و احياي حقوق مادي و معنوي او تدابير لازم را اتخاذ نمايد، با توجه به اين اصل، دولتمردان صراحتاً در جهت احياي حقوق زنان موظف شده اند، اما در بعضي موارد از جمله مسائل مربوط به ازدواج، طلاق، باروري و بهداشت جنسي و . . . قوانين و تغييرات لازم درقوانين از بسياري از داوري هاي غلط و خرده گيري هاي جوامع بين المللي مي کاهد و چه بسا ممكن است در اين بازنگري ها نكاتي به نظر آيد كه با تغيير آنها بتوان اصل 21 قانون اساسي را بدون داوري هاي غير منصفانه ، در راستاي اعتلاي حقوق زنان به اجرا در آورد.(قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران)
معيار هاي پيشنهادي توانمند سازي زنان درايران
با توجه به مطالب مذکور در صفحات قبل در مورد مراحل برابري يا معيارهاي نظريه توانمند سازي لازم به ذکر است، با توجه به روند توسعه، زنان در ايارن نياز مبرمي به معيارهاي ديگري دارندکه هرچه توانمند تر بتوانند به اين روند کمک کنند.
از اين جهت پيشنهاد مي شود دو معيار کلي ديگر به 5 معيار کلي توانمند سازي براي زنان اضافه گردد و آن دو را تحت عنوان 1- مهارت 2- حمايت مطرح نمود.
در مورد مهارت مي موان ياد آور شد که آموزش نقش بسيار مهمي را ايفاء مي کند و دراين زمينه بايد از کمک موسسه ها ونهادهاي دولتي و غير دولتي استفاده نمود. داشتن مهارت براي زنان درايران را شايد بتوان از مصاديق داشتن آگاهي مطرح کرد،اما در بحث تخصصي بين مهارت وآگاهي فاصله بسياري وجود دارد.مهارت داشتن توانايي براي انجام آگاهي مي باشد.
در مورد حمايت موضوع بسيار وسيع است. زيرا حمايت داراي جنبه هاي متفاوتي مي باشد، از جمله حمايت شخصي(درخانواده ها از طريق اعظاء خانواده)، دولتي (از طريق اعمال قدرت توسط هر سه قوه دولتي علي الخصوص قوه مقننه وقضائيه) و غير دولتي (اعمال قدرت از طريق نهادهاي غير دولتي فعال در زمينه زنان)
" خانم س.غ اهل يکي از روستاهاي شمال کشور به جرم داشتن روابط جنسي با برادر خود به اتهام زناي با محارم به اعدام محکوم شده بود و در زندان به سر مي برد و خانواده هم پيگيري براي رفع اتهام وي نداشت. بعد از طي مراحل شناسايي توسط موسسه راهي با س.غ مراحل قانوني براي دفاع از ايشان در دادگاه طي گرديد واز اتهام با ادله کافي مبري شد و بعداز مدتي در تهران مشغول به کار شد."
.نکته حائز اهميت اين است که ممکن است هزاران زن مثل س.غ وجود داشته باشند که باداشتن آگاهي و مصاديق ديگر توانمند سازي باز هم نتوانند در جهت توانمد شدن خود اقدامي صورت دهند ومطمئناًداشتن حمايت از هر طريقي(شخص،دولتي،غير دولتي) از مهمترين مصاديق توانمند سازي است.
تجربه ثابت كرده است كه تصويب قوانين در ابعاد مختلف جهان به تنهايي كافي نبوده، بلكه نظارت دقيق بر اجراي اين قوانين از موضوعات مهم قابل بحث بوده است. با توجه به مطالب گفته شده در راستاي توانمندسازي زنان راه کارهاي حقوقي ذيل پيشنهاد مي شود:
1-اضافه كردن طريقه سوم به دو طريق ايجاد توانمندسازي زنان، تحت عنوان اصلاح و بازنگري تمام قوانين موجود در كشور با توجه به روند توسعه و با در نظر گرفتن اصول كلي اسلامي با تكيه بر برابري انسانها
2ـ تقويت و ايجاد مراكز مشاوره حقوقي در سطح استان ها و گسترش مشاركت مدني متخصص در زمينه مختلف حقوقي
3ـ ايجاد رويه واحد در رسيدگي به پروندهايي كه يك طرف يا هردو طرف آنها زن باشد با تكيه بر داشتن نگاه جنسيتي بين كاركنان رسيدگي کننده
4ـ تأسيس انجمن هاي امدادرساني و مددكاري متخصص كليه قربانيان جرائم
5- تشکيل پرونده باليني براي هر مجرم كه حداقل از يك روانشناس متخصص و يك مددكار اجتماعي متخصص تشكيل شده باشد
6ـ اجبار مراكز رسيدگي كننده و دادن ضمانت اجرا به اعمال آنها در مقابل قبول نظرات باليني توسط روانشناس و مددكار اجتماعي و اعمال عقيده آنها در صدور رأي .
7ـ تصحيح قوانين به طوري كه ميان زن و مرد يك نوع شركت در اقتصاد ايجاد كند و دادن تصدي مشاغل مديريتي توسط زنان
8ـ بازنگري و اصلاح قوانين مربوط به حمايت از خانواده با تأكيد برنقش زن
9ـ جانشين كردن فرهنگ مسئوليت مشترك به جاي فرهنگ مردسالاري با اصلاح و تغيير قوانيني كه برمردسالاري تأكيد دارند
 
فهرست منابع
1- شادي طلب،ژاله(1381)توسعه و چالش هاي زنان درايران،تهران،نشر قطره
2- دفتر امور زنان نهاد رياست جمهوري و صندوق کودکان سازمان ملل متحد(1372)نقش زنان در توسعه،تهران،نشر روشنگران
3- ابوت،پاملا،کلر و والاس ،جامعه شناسي زنان ،ترجه منيژه نجم عراقي، تهران،(1380)نشر ني
4- شجاعي،زهرا،متن سخنراني(1379)مجموعه مقالات همايش توانمند سازي زنان،تهران،نشر مرکز امور مشارکت زنان رياست جمهوري
5- محمود کتابي وبهجت يزدخواني و زهرا فرخي راستايي،پژوهش توانمند سازي زنان براي مشارکت در توسعه،فصلنامه مرکز مطالعات و تحقيقات زنان ،پژوهش زنان(شماره 7/پاييز 1382)تهران،نشر دانشگاه تهران
6- زن وحقوق،چهار جلد،تهران،مرکز امور مشارکت زنان رياست جمهوري
7- آخرين گزارش مجمع جهاني اقتصاد در باره تبعيض جنسيتي ،روزنامه شرق29 ارديبهشت 1384
8- قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران

نوشته شده در ۱۳۸٦/۱٠/۱٢ساعت ۱٢:۱٠ ‎ق.ظ توسط سید جعفر فاطمی نوش آبادی | پيام هاي شما ()

حجاب زینت آفرینش

 

درباره وبلاگ


مدیر دبستان - خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)-وبلاگ نویس مذهبی این وبلاگ به طور اختصاصی به موضوع ازدواج ،حجاب وعفاف می پردازد. منتظر نظرات ارزشمند شما کاربران عزیز هستیم.
پروفایل مدیر وبلاگ

موضوعات

حجاب [۳۳٧] ازدواج [۱٧۸] عفاف [۱٧٥] پوشش [۱۳٩] زن [۱٠٦] زنان [٩٤] همایش حجاب [٦٢] جوانان [٤٩] عکس [۳۸] ازدواج در روایات [۳٦] بدحجابی [۳٤] قرآن [۳٢] چادر [٢۸] زوج موفق [٢۸] محجبه [٢۳] حجاب و قرآن [٢۳] مقام معظم رهبری [٢٢] کتاب [۱٧] امنیت [۱٤] نرم افزار حجاب [۱٤] محبت [۱٢] جشنواره وبلاگ‌نویسی [۱٢] کتاب حجاب [۱٢] امام خمینی [۱٠] نامحرم [٩] ازدواج در ادیان و مذاهب [٩] کلیپ حجاب [۸] حجاب در ادیان [۸] سایت حجاب [۸] غرب [۸] ممنوع [٧] مصر [٧] حجاب و حضرت فاطمه(ع) [٧] حیا [٧] نرم افزار [٦] همسرداری [٥] مبارزه با بد حجابی [٥] حجاب و رسانه [٤] کریمه اهل بیت(س) [٤] شعر حجاب [٤] خودباختگی [٤] ولایت [٤] تبیان [٤] شهادت [٤] مهریه [۳] غیرت [۳] فیفا [۳] حجاب شهید [۳] حجاب شهید حجاب [۳] امر به معروف و نهی از منکر [۳] کتب ومجلات زنان [۳] نمایشگاه حجاب [۳] کتب ومجلات حجاب [۳] فلسفه ازدواج [۳] فلش کارت حجاب [۳] سال 90 سال جهاد اقتصادی [٢] ابعاد عفاف [٢] حجاب ورهبری [٢] زن در نگاه عارفان [٢] عفاف و حجاب در کربلا [٢] حجاب در روایات [٢] عفاف درنگاه [٢] شهید [٢] دانلود [٢] رادیو [٢] فیلم [۱] ترکیه [۱] ضرب المثل [۱] طرح امنیت اجتماعی [۱] حضرت زهرا(س) [۱] فلسفه حجاب [۱] احمدی نژاد [۱] بانوی کرامت [۱] مراسم ازدواج [۱] مدیران زن [۱] زینب(س) [۱] طنز ازدواج [۱] حدیث حجاب [۱] حجاب حضرت زهرا [۱] اسلام وحجاب [۱] پیشینه حجاب [۱] حجاب در ملل [۱] مجله : پیام زن [۱] آسیب های خانواده [۱] شعر وزن [۱] تولید ملی [۱] مراجع و قرآن [۱] مراجع وحجاب [۱] حوزه‌های علمیه خواهران [۱] نرم افزار ازدواج [۱] پادکست حجاب [۱] وصایای شهدا [۱] wwwwhcir [۱]
سایتهای تخص

- پايگاه اطلاع‌رساني حجاب شيعه  

 زن در قرآن و روايت، زنان برتر، حقوق زنان، احکام بانوان، ازدواج، مجله زن و ...
زبان: فارسي
نشاني : http://www.hejab-shia.com/ 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي

آشنايي با مجمع، کنفرانس‌هاي بين‌المللي وحدت اسلامي، تازه‌هاي اخبار، انتشارات و ...
زبان: فارسي، عربي، انگليسي، اردو
نشاني : http://www.taghrib.ir/

صبح (دفاع مقدس)

شهداء، روزهاي ماندگار، آلبوم، کاريکاتور جنگ، هنرمندان دفاع مقدس و آثار دفاع مقدس. 
زبان: فارسي
نشاني :  http://www.sobh.org/ 

مؤسسه آموزشي و پژوهشي

 امام خميني(ره)

معرفي مؤسسه، رشته‌هاي تحصيلي، کتابخانه، انتشارات، نشريات و ...
زبان: فارسي، عربي، انگليسي
نشاني : http://www.qabas.net/

http://www.qabas.org/ 

حوزه علميه خواهران قم (جامعه الزهرا)

پاسخ به سؤالات، تازه‌هاي اخبار، نوارخانه، پايان‌نامه‌ها، پژوهش‌هاي برتر و ...
زبان : فارسى
نشاني :

http://www.j-alzahra.org/

نهاد نمايندگي مقام معظم

 رهبري در دانشگاهها 

شامل قرآن و عترت، دين پژوهي، علماء و مراجع، پرتو ولايت، اخبار دانشگاهي، پرسش و پاسخ دانشجويي و ...

زبان: فارسي

نشاني :http://www.nahad.net/ 

دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي

معرفي شورا، دبيرخانه، مصوبات، پژوهش‌هاي فرهنگي، نهادهاي فرهنگي

زبان: فارسي
نشاني : http://www.iranculture.org/

- مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي

 فرهنگي حوزه علميه قم

شامل پرسش و پاسخ، علماء، انقلاب اسلامي، حديث، سخنراني و ...

زبان: فارسي
نشاني :  http://www.andisheqom.com/

معاونت پژوهشي دفتر تبليغات

 اسلامي حوزه علميه قم

شامل بيانات مقام معظم رهبري، متن مجلات وابسته به دفتر تبليغات، ارائه مقالات، اخبار جهان اسلام و اخبار داخلي
زبان: فارسي
نشاني : http://www.shareh.com/ 

شبکه اطلاع رساني رشد

 وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي دفتر تکنولوژي آموزشي وزارت آموزش و پرورش

زبان : فارسي

نشاني :  http://www.roshd.ir/ 

- مؤسسه شهيد آويني

زندگي نامه ، مقالات ، نگارخانه ، کتابخانه ، حرف دل ، روزشمار دفاع مقدس ، صوت و تصوير ...

زبان : فارسي ، انگليسي

نشاني :  http://www.aviny.com/ 

-  سبکبالان

شامل بخش هاي مشهد الشهداء ، کلام ماندگار ، کلام نور ، در مکتب روح الله ، در پرتوي رهبري و ...

زبان : فارسي
نشاني :  http://www.sabokbalan.com/

-  مدرسه علميه نرجس ( سلام الله عليها )

گلچيني از مباحث قرآني ، تفسير ، شرح خطبه حضرت زهرا ( سلام االله عليها ) ، عقايد ، عترت ، احکام و ...
زبان : فارسي
نشاني :  http://www.m-narjes.org/

ستاد اقامه نماز

 مجموعه گزارشات مراکز مختلف در مورد اقدامات و پروژه‌هاي نماز و همچنين مجموعه پيام‌هاي مقام معظم رهبري به اجلاس‌هاي سراسري نماز
زبان : فارسي
نشاني :  http://www.setadenamaz.ir/ 

رمضان

نشاني :www.ramazan.ir

- فرهنگ دفاع مقدس ( حماسه )

 شامل : اخبار  ، آثار هنري ، تصاوير مستند ، سمعي و بصري ، کتابشناسي ، خاطرا مصور ، آثار مکتوب و ...

زبان : فارسي
نشاني :http://www.hemaseh.com/  

-  دفتر مطالعات و تحقيقات زنان 

شامل :  نمايه مطبوعات ، نشريه حورا ، کتابهاي دفتر و مقالات زن پژوهي
زبان : فارسي
نشاني :http://www.womenrc.com/

- پايگاه خبر گزاري زنان ايران 

 شامل : عناوين خبري مربوط به زنان ( بين المللي ، اجتماعي ، فرهنگي و هنري ، سياسي ، علمي و آي تي و ...)
زبان : فارسي
نشاني :http://www.iwna.ir/ 

- مديريت حوزه هاي علميه خواهران 

شامل : دروس حوزه ، مقالات ، اخبار ، آثار قلمي بانوان ، بانک اطلاعات ، اخبار اختصاصي زنان و ...

زبان : فارسي

نشاني :  http://www.womenhc.com/

- پايگاه فرهنگ دفاع مقدس ( ساجد )

شامل : اخبار ، بخش هنري ، بخش مکتوب ، يادواره شهداء ، پرسش و پاسخ ، تفحص ، تالار گفتمان و ...

زبان : فارسي
نشاني : http://www.sajed.ir/ 

-  بعثه مقام معظم رهبري

 شامل :حج در قرآن و روايات ، مناسک حج ، کتابخانه حج ، آموزش مناسک حج ، نجوم اسلام
زبان : فارسي ، عربي ، انگليسي ، فرانسه ، اردو و ...
نشاني : http://www.hajj.ir/

 ,http://www.hadj.ir/

- پايگاه الحج

 شامل :حج در قرآن ، حج از کلام اهل بيت ، حج در حديث ، مناسک حج و ...
زبان :عربي ، انگليسي ، فرانسه ، اردو ، اندونزي ، ترکي و ...
نشاني :

 http://www.al-hadj.com/

- شبکه خبر دانشجويي

شامل :اخبار دانشجويي ، فرهنگي و اجتماعي ، اقتصادي ، سياسي ، بين الملل ، ورزشي و ...
زبان : فارسي
نشاني :http://www.snn.ir/

- پايگاه اطلاع رساني فرهنگي شاهد

شامل :اخبار، پرسش و پاسخ ، انتشارات ، آثار هنري ، آثار صوتي و تصويري ، دفتر خاطرات ، حديث آزادگان ، اسناد شهدا و ايثار گران و ...
زبان : فارسي
نشاني :

www.navideshahed.com/

- پايگاه اطلاع‌رساني اسراء

شامل : اخبار ، پژوهش ، نماز در قرآن و احاديث ، نگارخانه ، ادبيات ، خاطره ها ، مسابقات و سرگرمي ، پرسش و پاسخ و ...
زبان : فارسي
نشاني :  http://www.salat.ir/
- سايت خبرگزاري کانون دانش آموزي
شامل:فرهنگي / هنري ، اجتماعي ، اقتصادي، علمي /آموزشي، ورزشي ، سياسي ، گزارش تصويري ، عمره دانش آموزي ، مراکز ، مراکز خارج از کشور و ...
نشاني:

 http://www.irpana.com/
http://www.irpana.ir/

- سايت نور پرتال
اولين پورتال فرهنگي اطلاع رساني استان اصفهان
نشاني: http://www.noorportal.net/

صی حجاب

 

لينك دوستان

همدردی دُرّ و صَدَف سیب معطر حجاب برتر بهار زندگی حجاب نیوز کیمیای غیرت برترین حجاب شمس توس حجاب اسلامي حجاب اسلامی ازدواج آسمانی منجی در ادیان بوستان حجاب دختران با حجاب فرهنگسرای اخلاق صدفی برای مروارید ویدئو کلیپهای حجاب دبیر خانه عفاف و حجاب پیوند آسمانی-جوانان وازدواج دفتر مطالعات و تحقيقات زنان سازمان جوانان خراسان شمالي سامانه آموزش الکترونیکی ازدواج جشنواره فرهنگی عفاف و حجاب وب گفتمان دینی استان گلستان مديريت حوزه هاي علميه خواهران پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده موسسه یاوران نماز شهرستان بابل سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دومین جشنواره وبلاگ نویسی جوانان حوزه علميه خواهران قم (جامعه الزهرا) مدرسه علميه نرجس ( سلام الله عليها ) نخستين جشنواره "عفاف و حجاب" پایگاه اطلاع رسانی جشنواره بین‌المللی تولیدات رسانه ای عفاف و حجاب مسابقه وبلاگ نویسی " حجاب و عفاف "

علما و مراجع عظام تقلید

        


وبلاگ تخصصی حجاب وعفاف وازدواج-صدف حجاب