پایگاه حفظ و نشر دفتر حضرت آیت الله خامنه ای

منوي اصلي وبلاگ

صفحه نخست پست الکترونیک آرشیو وبلاگ آر.اس.اس وبلاگ

مطالب تازه

برهنگی خانم ها، پوشیدگی آقایان بخش اطلاع‌رسانی کمیته حجاب و عفاف و ستاد اقامه نماز راه‌اندازی شد منشور "عفاف و اخلاق" وبلاگ‌نویسان نخستین کتابخانه تخصصی ازدواج و خانواده در گلپایگان افتتاح شد یکی از آرمان‌های شهدا حفظ عفاف و حجاب است فراخوان جشنواره بانوی کرامت در حوزه‌های علمیه خواهران اعلام شد حجاب و عفاف سرمایه معنوی بانوان برای رسیدن به کمال است بدحجابی ابزاری برای فروپاشی فرهنگ و تمدن است حجاب، زمینه‌ساز اصلی رشد فضایل اخلاقی در جامعه است معیارهای انتخاب همسر شایسته از دیدگاه مرحوم آیت‌‌الله سیدمهدی یثربی(ره) شجونی: پیرمرد 90 ساله از دیدن بی حجابها یه جوری می شود چه برسد به جوانان مسابقه وبلاگ نویسی " حجاب و عفاف " فیفا با حجاب بانوان موافقت کرد موضوع عفاف و حجاب به مجلس می‌رود یکی از دلایل بدپوششی دختران در جامعه فشارهای دوران تحصیل است حجاب این مقام سعودی جنجال آفرین شد+ عکس

آرشيو وبلاگ

اسفند ٩۱ شهریور ٩۱ امرداد ٩۱ تیر ٩۱ خرداد ٩۱ اردیبهشت ٩۱ فروردین ٩۱ اسفند ٩٠ بهمن ٩٠ دی ٩٠ آذر ٩٠ آبان ٩٠ مهر ٩٠ شهریور ٩٠ امرداد ٩٠ تیر ٩٠ خرداد ٩٠ اردیبهشت ٩٠ فروردین ٩٠ اسفند ۸٩ بهمن ۸٩ دی ۸٩ آذر ۸٩ آبان ۸٩ مهر ۸٩ شهریور ۸٩ امرداد ۸٩ تیر ۸٩ خرداد ۸٩ اردیبهشت ۸٩ فروردین ۸٩ اسفند ۸۸ بهمن ۸۸ دی ۸۸ آذر ۸۸ تیر ۸۸ فروردین ۸۸ مهر ۸٧ تیر ۸٧ خرداد ۸٧ فروردین ۸٧ اسفند ۸٦ بهمن ۸٦ دی ۸٦ آذر ۸٦

کتابخانه حجاب

کتاب مسئله حجاب استاد مطهري(دانلود)

کتاب مسئله حجاب استاد مطهري(مشاهده)

کتاب نظام حقوق زن در اسلام استاد مطهري(دانلود)

 کتاب نظام حقوق زن در اسلام استاد مطهري(مشاهده)

کتاب زن در آيينه جمال و جلال الهي(دانلود)

کتاب اخلاق جنسي استاد مطهري(دانلود)
کتاب اخلاق جنسي استاد مطهري(مشاهده)

کتاب انسان و ايمان استاد مطهري(دانلود)

کتاب انسان و ايمان استاد مطهري(مشاهده)
کتاب فطرت استاد مطهري(دانلود)
کتاب فطرت استاد مطهري(مشاهده)
کتاب مسئله شناخت استاد مطهري(دانلود)

کتاب مسئله شناخت استاد مطهري(مشاهده)

کتاب گفتار معنوي استاد مطهري(دانلود)

 

دوستان حجابی

 

 
 

صدف حجاب

وبلاگ تخصصی عفاف ،حجاب و ازدواج


 

ريشه بيشتر انحرافات دينی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افكار و عقايد آنان بايد جستجو كرد . فكر اين نسل از نظر مذهبی آنچنانكه بايد راهنمائی‏ نشده است و از اين نظر فوق العاده نيازمند است
اگر مشكلی در رهنمائی اين نسل باشد بيشتر در فهميدن زبان و منطق او و روبرو شدن با او با منطق و زبان خودش است . و در اينوقت است كه هر كسی احساس می‏كند اين نسل ، برخلاف آنچه ابتدا به نظر می‏رسد ، لجوج نيست‏ ، آمادگی زيادی برای دريافت حقايق دينی دارد
هدف نويسنده و همچنين هدف گروه روشنفكر و متدين انجمن اسلامی پزشكان‏ از طرح و بحث و نشر " مسأله حجاب " اينست كه احساس شد گذشته از انحرافات عملی فراوانی كه در زمينه حجاب به وجود آمده اين مسأله و ساير مسائل مربوط به زن وسيله‏ای شده در دست يك عده افراد ناپاك و مزدور صفت كه از اين پايگاه عليه دين مقدس اسلام جار و جنجال تبليغاتی راه‏ بيندازند . بديهی است در شرايط موجود كه نسل جوان از جنبه مذهبی به قدر كافی راهنمائی نمی‏شود اين تبليغات آثار شوم خود را می‏بخشد

اين بنده خدا را سپاسگزار است كه احساس می‏كند فعاليتهای قلمی ناقابل‏ او در اين ميدان ، چه جرائد و مجلات و چه به وسيله اين كتاب ، اثر نيك‏ محسوسی داشته است . تا آنجا كه اطلاع دارد نشر اين كتاب تأثير فراوانی‏ در اصلاح عقايد و افكار اين نسل داشته است ، حتی بعضی از بانوان به اصطلاح‏ متجدد عملا در وضع خود تجديد نظر كرده‏اند
بدون شك پديده " برهنگی " بيماری عصر ما است . دير يا زود اين‏ پديده به عنوان يك " بيماری " شناخته خواهد شد . فرضا ما كوركورانه از غرب تقليد كنيم ، خود پيشتازان غربی ماهيت اين پديده را اعلام خواهند كرد . ولی ما اگر به انتظار اعلام آنها بنشينيم می‏ترسم خيلی دير شده باشد . اگر می‏خواهيد ببينيد كار برهنگی در غرب به كجا رسيده و فرياد چه كسانی‏ را بلند كرده است اين قسمت از نامه يكی از هنرپيشگان معروف جهان را به‏ دخترش كه به قول خودش چهل سال مردم روی زمين را خندانده است بخوانيد
اين نامه مثل معروف عاميانه خودمان را به ياد می‏آورد : " عزا چه عزائی‏ است كه مرده شوی هم گريه می‏كند "
او پس از آنكه به دخترش اجازه می‏دهد " فقط به خاطر هنر می‏توان لخت‏ و عريان به روی صحنه رفت " و تأكيد می‏كند كه اين لختی منحصرا در روی‏ صحنه و برای ضرورت هنر باشد ، می‏نويسد :
" . . . برهنگی بيماری عصر ما است . من پيرمردم و شايد حرفهای‏ خنده‏آور بزنم . اما به گمان من تن عريان تو بايد از آن كسی باشد كه روح‏ عريانش را دوست می‏داری . بد نيست اگر انديشه تو در اين باره مال ده‏ سال پيش باشد ، مال دوران پوشيدگی . نترس اين ده سال ترا پيرتر نخواهد كرد . به هر حال اميدوارم تو آخرين كسی باشی كه تبعه جزيره لختی‏ها بشوی
. . "
نويسنده اين نامه به داشتن بعضی افكار انسانی معروف است . اين سخنان وی نشانه ديگری است از بهره‏مند بودن او از برخی افكار انسانی

همانطور كه در مقدمه چاپ اول اين كتاب به اطلاع خوانندگان محترم رسيد ، محتوای اصلی و اولی اين كتاب ، يك سلسله بحثها و درسها بوده است كه‏ در جلسات انجمن اسلامی پزشكان القا شده است و پس از استخراج از ضبط صوت و تنظيم و اصلاح عبارات و اضافه برخی از مطالب به صورت كتاب در آمده است
در چاپ دوم ، تجديد نظرهائی نسبت به چاپ اول به عمل آمد و در مقدمه‏ آن چاپ متذكر شديم كه در تجديد نظر هيچ مطلبی حذف نگرديد بلكه يك‏ سلسله مطالب اضافه شد . مطالب اضافی غالبا مطلب مستقلی نيست ، تتميم‏ و تكميل است برآنچه در چاپ اول بوده و لهذا ضمن فصول كتاب گنجانيده‏ شده است . فقط يك فصل در آخر كتاب تحت عنوان " شركت زن در مجامع " اضافه شد و البته فصل فتواها كه در چاپ اول خيلی به اختصار برگزار شده‏ بود در چاپ دوم تكميل شد و آنرا نيز در حقيقت يك فصل اضافی بايد شمرد
برخی مطالب در چاپ دوم پس و پيش شد ، عبارات در موارد جزئی اصلاح‏ گرديد ، مدارك اخبار و احاديث در پاورقيها نشان داده شد ، در آخر كتاب‏ فهرست اعلام اشخاص و كتب و اماكن را اضافه كرديم ، دو فهرست هم يكی‏ برای آيات كريمه قرآن و يكی ديگر برای احاديث و اشعار و كلمات مشهور قرار داديم . از اين رو چاپ دوم از چاپ اول بسی كاملتر و جامعتر از آب‏ در آمد و در حدود يك ثلث بر جلد اول اضافه گشت .

در چاپ سوم اضافات و اصلاحات بسيار ناچيز و مختصری صورت گرفت كه قابل ذكر نبود . اكنون كه چاپ جديد اين كتاب منتشر می‏شود ، يك سلسله تجديد نظرهای ديگری به عمل آمد . اين تجديد نظرها نيز همه از نوع اضافات و توضيحات است و كمی هم اصلاحات ، چيزی كم نشده‏ همچنانكه در جوهر مطالب كتاب نيز تغييراتی داده نشده است

به نام خدا

مقدمه

لزوم پوشيدگی زن در برابر مرد بيگانه يكی از مسائل مهم اسلامی است . در خود قرآن كريم درباره اين مطلب تصريح شده است . عليهذا در اصل مطلب از جنبه اسلامی نمی‏توان ترديد كرد
پوشيدن زن خود را از مرد بيگانه يكی از مظاهر لزوم حريم ميان مردان و زنان اجنبی است ، همچنانكه عدم جواز خلوت ميان اجنبی و اجنبيه يكی ديگر از مظاهر آن است . اين بحث را در پنج بخش بايد رسيدگی كرد : 1 - آيا پوشش از مختصات اسلام است و پس از ظهور اسلام از مسلمين به‏ غير مسلمين سرايت كرده است ؟ يا از مختصات اسلام و مسلمين نيست و در ميان ملل ديگر قبل از اسلام نيز وجود داشته است ؟ . 2 - علت پوشش چيست ؟
چنانكه می‏دانيم در ميان حيوانات هيچگونه حريمی ميان جنس نر و جنس‏ ماده وجود ندارد ، آنها آزادانه با يكديگر معاشرت می‏كنند . قاعده اولی‏ طبيعی اين است كه افراد انسان نيز چنين باشند . چه موجبی سبب شده كه ميان جنس زن و مرد حريم و حائلی به صورت‏ پوشيدگی زن يا به صورت ديگر به وجود آيد ؟

اختصاص به پوشش ندارد ، در مطلق اخلاق جنسی جای چنين سؤالی هست
درباره حيا و عفاف نيز همين پرسش هست . حيوانات در مسائل جنسی احساس‏ شرم نمی‏كنند ولی در انسان بالاخص در جنس ماده حيا و شرم وجود دارد
3 - فلسفه پوشش از نظر اسلام
4 - ايرادها و اشكالها
5 - حدود پوشش اسلامی چيست ؟
آيا اسلام طرفدار پرده نشينی زن است همچنانكه لغت " حجاب " بر اين‏ معنی دلالت می‏كند ، يا اسلام طرفدار اين است كه زن در حضور مرد بيگانه‏ بدن خود را بپوشاند بدون آنكه مجبور باشد از اجتماع كناره‏گيری كند ؟ و در صورت دوم حدود پوشش چقدر است ؟ آيا چهره و دو دست تا مچ نيز بايد پوشيده شود يا ماورای چهره و دو دست بايد پوشيده شود اما چهره و دو دست‏ تا مچ پوشيدنش لازم نيست ؟ و در هر حال ، آيا در اسلام مسأله‏ای به نام " حريم عفاف " وجود دارد يا نه ؟ يعنی آيا در اسلام مسأله سومی كه نه " پرده نشينی " و " محبوسيت " و نه " اختلاط " باشد وجود دارد يا خير ؟ و به عبارت ديگر آيا اسلام طرفدار جدا بودن مجامع زنان و مردان است يا نه ؟
اينها پرسشهائی است كه اين كتاب بدانها پاسخ می‏گويد

بخش اول تاريخچه حجاب :

1 - آيا در ميان ملل ديگر قبل از اسلام حجاب بوده است ؟ 2 - وضع حجاب در جاهليت عرب
3 - حجاب در قوم يهود
4 - حجاب در ايران باستان
5 - حجاب در هند

تاريخچه حجاب

اطلاع من از جنبه تاريخی كامل نيست . اطلاع تاريخی ما آنگاه كامل است‏ كه بتوانيم درباره همه مللی كه قبل از اسلام بوده‏اند اظهار نظر كنيم . قدر مسلم اينست كه قبل از اسلام در ميان بعضی ملل حجاب وجود داشته است
تا آنجا كه من در كتابهای مربوطه خوانده‏ام در ايران باستان و در ميان‏ قوم يهود و احتمالا در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده‏ سخت‏تر بوده است . اما در جاهليت عرب حجاب وجود نداشته است و به‏ وسيله اسلام در عرب پيدا شده است
ويل دورانت در صفحه 30 جلد 12 " تاريخ تمدن " ( ترجمه فارسی ) راجع‏ به قوم يهود و قانون تلمود می‏نويسد :
" اگر زنی به نقض قانون يهود می‏پرداخت چنانكه مثلا بی آنكه چيزی بر سر داشت به ميان مردم می‏رفت و يا در شارع عام نخ می‏رشت يا با هر سنخی‏ از مردان درد دل می‏كرد يا صدايش آنقدر بلند بود كه چون در خانه‏اش تكلم‏ می‏نمود همسايگانش می‏توانستند سخنان او را بشنوند ، در آن صورت مرد حق‏ داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد "

عليهذا حجابی كه در قوم يهود معمول بوده است از حجاب اسلامی چنانكه‏ بعدا شرح خواهيم داد بسی سخت‏تر و مشكلتر بوده است
در جلد اول " تاريخ تمدن " صفحه 552 راجع به ايرانيان قديم می‏گويد :
" در زمان زردشت زنان منزلتی عالی داشتند ، با كمال آزادی و با روی‏ گشاده در ميان مردم آمد و شد می‏كردند . . . "
آنگاه چنين می‏گويد : " پس از داريوش مقام زن مخصوصا در طبقه ثروتمندان تنزل پيدا كرد
زنان فقير چون برای كار كردن ناچار از آمد و شد در ميان مردم بودند آزادی‏ خود را حفظ كردند ولی در مورد زنان ديگر ، گوشه‏نشينی زمان حيض كه‏ برايشان واجب بود رفته رفته امتداد پيدا كرد و سراسر زندگی اجتماعيشان‏ را فرا گرفت ، و اين امر خود مبنای پرده‏پوشی در ميان مسلمانان به شمار می‏رود . زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز در تخت روان‏ روپوش دارد از خانه بيرون بيايند ، و هرگز به آنان اجازه داده نمی‏شد كه‏ آشكارا با مردان آميزش كنند . زنان شوهردار حق نداشتند هيچ مردی را ولو پدر با برادرشان باشد ببينند . در نقشهائی كه از ايران باستان بر جای‏ مانده هيچ صورت زن ديده نمی‏شود و نامی از ايشان به نظر نمی‏رسد . . . "
چنانكه ملاحظه می‏فرمائيد حجاب سخت و شديدی در ايران باستان حكمفرما بوده ، حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می‏شده‏اند

به عقيده ويل دورانت مقررات شديدی كه طبق رسوم و آئين كهن مجوسی‏ درباره زن حائض اجرا می‏شده كه در اتاقی محبوس بوده ، همه از او در مدت عادت زنانگی دوری می‏جسته‏اند و از معاشرت با او پرهيز داشته‏اند سبب اصلی پيدا شدن حجاب در ايران باستان‏ بوده است . در ميان يهوديان نيز چنين مقرراتی درباره زن حائض اجرا می‏شده است
اما اينكه می‏گويد : " و اين امر خود مبنای پرده پوشی در ميان مسلمانان‏ به شمار می‏رود " منظورش چيست ؟
آيا مقصود اينست كه علت رواج حجاب در ميان مسلمانان نيز مقررات‏ خشنی است كه درباره زن حائض اجرا می‏شود ؟ ! همه می‏دانيم كه در اسلام‏ چنين مقرراتی هرگز وجود نداشته است و ندارد . زن حائض در اسلام فقط از برخی عبادات واجب نظير نماز و روزه معاف است ، و همخوابگی با او نيز در مدت عادت زنانگی جايز نيست ، ولی زن حائض از نظر معاشرت با ديگران هيچگونه ممنوعيتی ندارد كه عملا مجبور به گوشه‏نشينی شود
و اگر مقصود اينست كه حجاب رايج ميان مسلمانان عادتی است كه از ايرانيان پس از مسلمان شدنشان به ساير مسلمانان سرايت كرد ، باز هم سخن‏ نادرستی است . زيرا قبل از اينكه ايرانيان مسلمان شوند آيات مربوط به‏ حجاب نازل شده است
از سخنان ديگر ويل دورانت هر دو مطلب فهميده می‏شود يعنی هم مدعی است‏ كه حجاب به وسيله ايرانيان پس از مسلمان شدنشان در ميان مسلمانان رواج‏ يافت و هم مدعی است كه ترك همخوابگی با زن حائض ، در حجاب زنان‏ مسلمان و لااقل در گوشه‏گيری آنان مؤثر بوده است

در جلد 11 صفحه 112 ( ترجمه فارسی ) می‏گويد :
" ارتباط عرب با ايران از موجبات رواج حجاب و لواط در قلمرو اسلام‏ بود . عربان از دلفريبی زن بيم داشتند و پيوسته دلباخته آن بودند و نفوذ طبيعی وی را با ترديد معمولی مردان درباره عفاف و فضيلت زن تلافی‏ می‏كردند . عمر به قوم خود می‏گفت : با زنان مشورت كنند و خلاف رأی ايشان‏ رفتار كنند . ولی به قرن اول هجری مسلمانان زن را در حجاب نكرده بودند ، مردان و زنان با يكديگر ملاقات می‏كردند و در كوچه‏ها پهلو به پهلوی‏ می‏رفتند و در مسجد با هم نماز می‏كردند
حجاب و خواجه‏داری در ايام وليد دوم ( 126 - 127 هجری ) معمول شد
گوشه گيری زنان از آنجا پديد آمد كه در ايام حيض و نفاس بر مردان حرام‏ بودند "
در صفحه 111 می‏گويد :
" پيمبر از پوشيدن جامه گشاد نهی كرده بود ، اما بعضی عربان اين دستور را نديده می‏گرفتند . همه طبقات زيورهائی داشتند . زنان پيكر خود را به‏ نيم تنه و كمربند براق و جامه گشاد و رنگارنگ می‏آراستند ، موی خود را به‏ زيبائی دسته می‏كردند يا به دو طرف سر می‏ريختند ، يا به دسته‏ها بافته به‏ پشت سر می‏آويختند و گاهی اوقات با رشته‏های سياه ابريشم نمايش آنرا بيشتر می‏كردند . غالبا خود را به جواهر و گل می‏آراستند . پس از سال 97 هجری چهره خويش را از زير چشم به نقاب می‏پوشيدند . از آن پس اين عادت‏ همچنان رواج بود "

ويل دورانت در جلد 10 " تاريخ تمدن " صفحه 233 راجع به ايرانيان‏ باستان می‏گويد :
" داشتن متعه بلامانع بود . اين متعه‏ها مانند معشوقه‏های يونانی آزاد بودند كه در ميان مردم ظاهر و در ضيافت مردان حاضر شوند ، اما زنان‏ قانونی معمولا در اندرون خانه نگهداری می‏شدند . اين رسم ديرين ايرانی به‏ اسلام منتقل شد "
ويل دورانت طوری سخن می‏گويد كه گوئی در زمان پيغمبر كوچكترين دستوری‏ درباره پوشيدگی در زن وجود نداشته است و پيغمبر فقط از پوشيدن جامه گشاد نهی كرده بوده است ! و زنان مسلمان تا اواخر قرن اول و اوايل قرن دوم‏ هجری با بی حجابی كامل رفت و آمد می‏كرده‏اند . و حال آنكه قطعا چنين‏ نيست . تاريخ قطعی برخلاف آن شهادت می‏دهد . بدون شك زن جاهليت همچنان‏ بوده كه ويل دورانت توصيف می‏كند ولی اسلام در اين جهت تحولی به وجود آورد . عايشه همواره زنان انصار را اينچنين ستايش می‏كرد : " مرحبا به زنان انصار ، همينكه آيات سوره نور نازل شد يك نفر از آنان ديده نشد كه مانند سابق بيرون بيايد . سر خود را با روسريهای مشكلی‏ می‏پوشيدند . گوئی كلاغ روی سرشان نشسته است " ( 1 )
در سنن ابوداود جلد 2 صفحه 382 همين مطلب را از ام‏سلمه نقل می‏كند با اين تفاوت كه ام‏سلمه می‏گويد : " پس از آنكه آيه سوره احزاب ( « يدنين عليهن من جلابيبهن ») نازل‏ شد ، زنان انصار چنين كردند "
" كنت گوبينو " در كتاب سه سال در ايران نيز معتقد است كه حجاب‏ شديد دوره ساسانی ، در دوره اسلام در ميان ايرانيان باقی ماند . او معتقد است كه آنچه در ايران ساسانی بوده است تنها پوشيدگی زن نبوده است بلكه‏ مخفی نگه داشتن زن بوده است .

پاورقی : 1 - كشاف ، ذيل آيه 31 از سوره نور

مدعی است كه خودسری موبدان و شاهزادگان‏ آن دوره به قدری بود كه اگر كسی زن خوشگلی در خانه داشت نمی‏گذاشت كسی از وجودش‏ آگاه گردد و حتی الامكان او را پنهان می‏كرد زيرا اگر معلوم می‏شد كه چنين‏ خانم خوشگلی در خانه‏اش هست ديگر مالك او و احيانا مالك جان خودش هم‏ نبود
" جواهر لعل نهرو " نخست وزير فقيد هند نيز معتقد است كه حجاب از ملل غير مسلمان : روم و ايران ، به جهان اسلام وارد شد . در كتاب " نگاهی به تاريخ جهان " جلد اول صفحه 328 ضمن ستايش از تمدن اسلامی ، به‏ تغييراتی كه بعدها پيدا شد اشاره می‏كند و از آنجمله می‏گويد :
" يك تغيير بزرگ و تأسف‏آور نيز تدريجا روی نمود و آن در وضع زنان‏ بود . در ميان زنان عرب رسم حجاب و پرده وجود نداشت . زنان عرب جدا از مردان و پنهان از ايشان زندگی نمی‏كردند بلكه در اماكن عمومی حضور می‏يافتند ، به مسجدها و مجالس وعظ و خطابه می‏رفتند و حتی خودشان به وعظ و خطابه می‏پرداختند . اما عربها نيز بر اثر موفقيتها تدريجا بيش از پيش‏ رسمی را كه در دو امپراطوری مجاورشان يعنی امپراطوری روم شرقی و امپراطوری ايران وجود داشت اقتباس كردند . عربها امپراطوری روم را شكست دادند و به امپراطوری ايران پايان بخشيدند . اما خودشان هم گرفتار عادات و آداب ناپسند اين امپراطوريها گشتند . به قراری كه نقل شده است‏ مخصوصا بر اثر نفوذ امپراطوری قسطنطنيه و ايران بود كه رسم جدائی زنان از مردان و پرده‏نشينی ايشان در ميان عربها رواج پيدا كرد . تدريجا سيستم " حرم " آغاز گرديد و مردها و زنها از هم جدا گشتند "

سخن درستی نيست . فقط بعدها بر اثر معاشرت اعراب مسلمان با تازه‏ مسلمانان غير عرب ، حجاب از آنچه در زمان رسول اكرم وجود داشت شديدتر شد نه اينكه اسلام اساسا به پوشش زن هيچ عنايتی‏ نداشته است
از سخنان نهرو بر می‏آيد كه روميان نيز ( شايد تحت تأثير قوم يهود ) حجاب داشته‏اند و رسم حرمسراداری نيز از روم و ايران به دربار خلفای‏ اسلامی راه يافت . اين نكته را ديگران نيز تأييد كرده‏اند
در هند نيز حجاب سخت و شديدی حكمفرما بوده است ولی درست روشن نيست‏ كه قبل از نفوذ اسلام در هند وجود داشته است و يا بعدها پس از نفوذ اسلام‏ در هند رواج يافته است و هندوان غير مسلمان تحت تأثير مسلمانان و مخصوصا مسلمانان ايرانی حجاب زن را پذيرفته‏اند . آنچه مسلم است اينست‏ كه حجاب هندی نيز نظير حجاب ايران باستان سخت و شديد بوده است . از گفتار ويل دورانت در جلد دوم تاريخ تمدن بر می‏آيد كه حجاب هندی به‏ وسيله ايرانيان مسلمان در هند رواج يافته است
نهرو پس از سخنانی كه از او نقل كرديم می‏گويد : " متأسفانه اين رسم ناپسند كم‏كم يكی از خصوصيات جامعه اسلامی شد و هند نيز وقتی مسلمانان بدينجا آمدند آنرا آموخت "
به عقيده نهرو حجاب هند به واسطه مسلمانان به هند آمده است
ولی اگر تمايل به رياضت و ترك لذت را يكی از علل پديد آمدن حجاب‏ بدانيم بايد قبول كنيم كه هند از قديمترين ايام حجاب را پذيرفته است
زيرا هند از مراكز قديم رياضت و پليد شمردن لذات مادی بوده است

راسل در " زناشوئی و اخلاق " صفحه 135 می‏گويد : " اخلاق جنسی آنچنان كه در جوامع متمدن ديده می‏شود از دو منبع سرچشمه‏ می‏گيرد : يكی تمايل به اطمينان پدری ، و ديگری اعتقاد مرتاضانه به خبيث‏ بودن عشق . اخلاق جنسی در اعصار ماقبل مسيحيت و در ممالك خاور دور تا به‏ امروز فقط از منبع اول منشعب می‏شود ، و استثنای آن هند و ايران است كه‏ ظاهرا رياضت طلبی در آنجا پديد آمده و در سراسر جهان پراكنده شده است‏ " . به هر حال آنچه مسلم است اينست كه قبل از اسلام حجاب در جهان وجود داشته است و اسلام مبتكر آن نيست ، اما اينكه حدود حجاب اسلامی با حجابی‏ كه در ملل باستانی بود يكی است يا نه ؟ و ديگر اينكه علت و فلسفه‏ای كه‏ از نظر اسلام حجاب را لازم می‏سازد همان علت و فلسفه است كه در جاهای‏ ديگر جهان منشأ پديد آمدن حجاب شده است يا نه ؟ مطالبی است كه در قسمتهای بعدی به تفصيل درباره آنها سخن خواهيم گفت


نوشته شده در ۱۳۸٦/٩/۱۱ساعت ۸:۱٠ ‎ب.ظ توسط سید جعفر فاطمی نوش آبادی | پيام هاي شما ()

حجاب زینت آفرینش

 

درباره وبلاگ


مدیر دبستان - خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)-وبلاگ نویس مذهبی این وبلاگ به طور اختصاصی به موضوع ازدواج ،حجاب وعفاف می پردازد. منتظر نظرات ارزشمند شما کاربران عزیز هستیم.
پروفایل مدیر وبلاگ

موضوعات

حجاب [۳۳٧] ازدواج [۱٧۸] عفاف [۱٧٥] پوشش [۱۳٩] زن [۱٠٦] زنان [٩٤] همایش حجاب [٦٢] جوانان [٤٩] عکس [۳۸] ازدواج در روایات [۳٦] بدحجابی [۳٤] قرآن [۳٢] چادر [٢۸] زوج موفق [٢۸] محجبه [٢۳] حجاب و قرآن [٢۳] مقام معظم رهبری [٢٢] کتاب [۱٧] امنیت [۱٤] نرم افزار حجاب [۱٤] محبت [۱٢] جشنواره وبلاگ‌نویسی [۱٢] کتاب حجاب [۱٢] امام خمینی [۱٠] نامحرم [٩] ازدواج در ادیان و مذاهب [٩] کلیپ حجاب [۸] حجاب در ادیان [۸] سایت حجاب [۸] غرب [۸] ممنوع [٧] مصر [٧] حجاب و حضرت فاطمه(ع) [٧] حیا [٧] نرم افزار [٦] همسرداری [٥] مبارزه با بد حجابی [٥] حجاب و رسانه [٤] کریمه اهل بیت(س) [٤] شعر حجاب [٤] خودباختگی [٤] ولایت [٤] تبیان [٤] شهادت [٤] مهریه [۳] غیرت [۳] فیفا [۳] حجاب شهید [۳] حجاب شهید حجاب [۳] امر به معروف و نهی از منکر [۳] کتب ومجلات زنان [۳] نمایشگاه حجاب [۳] کتب ومجلات حجاب [۳] فلسفه ازدواج [۳] فلش کارت حجاب [۳] سال 90 سال جهاد اقتصادی [٢] ابعاد عفاف [٢] حجاب ورهبری [٢] زن در نگاه عارفان [٢] عفاف و حجاب در کربلا [٢] حجاب در روایات [٢] عفاف درنگاه [٢] شهید [٢] دانلود [٢] رادیو [٢] فیلم [۱] ترکیه [۱] ضرب المثل [۱] طرح امنیت اجتماعی [۱] حضرت زهرا(س) [۱] فلسفه حجاب [۱] احمدی نژاد [۱] بانوی کرامت [۱] مراسم ازدواج [۱] مدیران زن [۱] زینب(س) [۱] طنز ازدواج [۱] حدیث حجاب [۱] حجاب حضرت زهرا [۱] اسلام وحجاب [۱] پیشینه حجاب [۱] حجاب در ملل [۱] مجله : پیام زن [۱] آسیب های خانواده [۱] شعر وزن [۱] تولید ملی [۱] مراجع و قرآن [۱] مراجع وحجاب [۱] حوزه‌های علمیه خواهران [۱] نرم افزار ازدواج [۱] پادکست حجاب [۱] وصایای شهدا [۱] wwwwhcir [۱]
سایتهای تخص

- پايگاه اطلاع‌رساني حجاب شيعه  

 زن در قرآن و روايت، زنان برتر، حقوق زنان، احکام بانوان، ازدواج، مجله زن و ...
زبان: فارسي
نشاني : http://www.hejab-shia.com/ 

مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي

آشنايي با مجمع، کنفرانس‌هاي بين‌المللي وحدت اسلامي، تازه‌هاي اخبار، انتشارات و ...
زبان: فارسي، عربي، انگليسي، اردو
نشاني : http://www.taghrib.ir/

صبح (دفاع مقدس)

شهداء، روزهاي ماندگار، آلبوم، کاريکاتور جنگ، هنرمندان دفاع مقدس و آثار دفاع مقدس. 
زبان: فارسي
نشاني :  http://www.sobh.org/ 

مؤسسه آموزشي و پژوهشي

 امام خميني(ره)

معرفي مؤسسه، رشته‌هاي تحصيلي، کتابخانه، انتشارات، نشريات و ...
زبان: فارسي، عربي، انگليسي
نشاني : http://www.qabas.net/

http://www.qabas.org/ 

حوزه علميه خواهران قم (جامعه الزهرا)

پاسخ به سؤالات، تازه‌هاي اخبار، نوارخانه، پايان‌نامه‌ها، پژوهش‌هاي برتر و ...
زبان : فارسى
نشاني :

http://www.j-alzahra.org/

نهاد نمايندگي مقام معظم

 رهبري در دانشگاهها 

شامل قرآن و عترت، دين پژوهي، علماء و مراجع، پرتو ولايت، اخبار دانشگاهي، پرسش و پاسخ دانشجويي و ...

زبان: فارسي

نشاني :http://www.nahad.net/ 

دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي

معرفي شورا، دبيرخانه، مصوبات، پژوهش‌هاي فرهنگي، نهادهاي فرهنگي

زبان: فارسي
نشاني : http://www.iranculture.org/

- مرکز مطالعات و پژوهش‌هاي

 فرهنگي حوزه علميه قم

شامل پرسش و پاسخ، علماء، انقلاب اسلامي، حديث، سخنراني و ...

زبان: فارسي
نشاني :  http://www.andisheqom.com/

معاونت پژوهشي دفتر تبليغات

 اسلامي حوزه علميه قم

شامل بيانات مقام معظم رهبري، متن مجلات وابسته به دفتر تبليغات، ارائه مقالات، اخبار جهان اسلام و اخبار داخلي
زبان: فارسي
نشاني : http://www.shareh.com/ 

شبکه اطلاع رساني رشد

 وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي دفتر تکنولوژي آموزشي وزارت آموزش و پرورش

زبان : فارسي

نشاني :  http://www.roshd.ir/ 

- مؤسسه شهيد آويني

زندگي نامه ، مقالات ، نگارخانه ، کتابخانه ، حرف دل ، روزشمار دفاع مقدس ، صوت و تصوير ...

زبان : فارسي ، انگليسي

نشاني :  http://www.aviny.com/ 

-  سبکبالان

شامل بخش هاي مشهد الشهداء ، کلام ماندگار ، کلام نور ، در مکتب روح الله ، در پرتوي رهبري و ...

زبان : فارسي
نشاني :  http://www.sabokbalan.com/

-  مدرسه علميه نرجس ( سلام الله عليها )

گلچيني از مباحث قرآني ، تفسير ، شرح خطبه حضرت زهرا ( سلام االله عليها ) ، عقايد ، عترت ، احکام و ...
زبان : فارسي
نشاني :  http://www.m-narjes.org/

ستاد اقامه نماز

 مجموعه گزارشات مراکز مختلف در مورد اقدامات و پروژه‌هاي نماز و همچنين مجموعه پيام‌هاي مقام معظم رهبري به اجلاس‌هاي سراسري نماز
زبان : فارسي
نشاني :  http://www.setadenamaz.ir/ 

رمضان

نشاني :www.ramazan.ir

- فرهنگ دفاع مقدس ( حماسه )

 شامل : اخبار  ، آثار هنري ، تصاوير مستند ، سمعي و بصري ، کتابشناسي ، خاطرا مصور ، آثار مکتوب و ...

زبان : فارسي
نشاني :http://www.hemaseh.com/  

-  دفتر مطالعات و تحقيقات زنان 

شامل :  نمايه مطبوعات ، نشريه حورا ، کتابهاي دفتر و مقالات زن پژوهي
زبان : فارسي
نشاني :http://www.womenrc.com/

- پايگاه خبر گزاري زنان ايران 

 شامل : عناوين خبري مربوط به زنان ( بين المللي ، اجتماعي ، فرهنگي و هنري ، سياسي ، علمي و آي تي و ...)
زبان : فارسي
نشاني :http://www.iwna.ir/ 

- مديريت حوزه هاي علميه خواهران 

شامل : دروس حوزه ، مقالات ، اخبار ، آثار قلمي بانوان ، بانک اطلاعات ، اخبار اختصاصي زنان و ...

زبان : فارسي

نشاني :  http://www.womenhc.com/

- پايگاه فرهنگ دفاع مقدس ( ساجد )

شامل : اخبار ، بخش هنري ، بخش مکتوب ، يادواره شهداء ، پرسش و پاسخ ، تفحص ، تالار گفتمان و ...

زبان : فارسي
نشاني : http://www.sajed.ir/ 

-  بعثه مقام معظم رهبري

 شامل :حج در قرآن و روايات ، مناسک حج ، کتابخانه حج ، آموزش مناسک حج ، نجوم اسلام
زبان : فارسي ، عربي ، انگليسي ، فرانسه ، اردو و ...
نشاني : http://www.hajj.ir/

 ,http://www.hadj.ir/

- پايگاه الحج

 شامل :حج در قرآن ، حج از کلام اهل بيت ، حج در حديث ، مناسک حج و ...
زبان :عربي ، انگليسي ، فرانسه ، اردو ، اندونزي ، ترکي و ...
نشاني :

 http://www.al-hadj.com/

- شبکه خبر دانشجويي

شامل :اخبار دانشجويي ، فرهنگي و اجتماعي ، اقتصادي ، سياسي ، بين الملل ، ورزشي و ...
زبان : فارسي
نشاني :http://www.snn.ir/

- پايگاه اطلاع رساني فرهنگي شاهد

شامل :اخبار، پرسش و پاسخ ، انتشارات ، آثار هنري ، آثار صوتي و تصويري ، دفتر خاطرات ، حديث آزادگان ، اسناد شهدا و ايثار گران و ...
زبان : فارسي
نشاني :

www.navideshahed.com/

- پايگاه اطلاع‌رساني اسراء

شامل : اخبار ، پژوهش ، نماز در قرآن و احاديث ، نگارخانه ، ادبيات ، خاطره ها ، مسابقات و سرگرمي ، پرسش و پاسخ و ...
زبان : فارسي
نشاني :  http://www.salat.ir/
- سايت خبرگزاري کانون دانش آموزي
شامل:فرهنگي / هنري ، اجتماعي ، اقتصادي، علمي /آموزشي، ورزشي ، سياسي ، گزارش تصويري ، عمره دانش آموزي ، مراکز ، مراکز خارج از کشور و ...
نشاني:

 http://www.irpana.com/
http://www.irpana.ir/

- سايت نور پرتال
اولين پورتال فرهنگي اطلاع رساني استان اصفهان
نشاني: http://www.noorportal.net/

صی حجاب

 

لينك دوستان

همدردی دُرّ و صَدَف سیب معطر حجاب برتر بهار زندگی حجاب نیوز کیمیای غیرت برترین حجاب شمس توس حجاب اسلامي حجاب اسلامی ازدواج آسمانی منجی در ادیان بوستان حجاب دختران با حجاب فرهنگسرای اخلاق صدفی برای مروارید ویدئو کلیپهای حجاب دبیر خانه عفاف و حجاب پیوند آسمانی-جوانان وازدواج دفتر مطالعات و تحقيقات زنان سازمان جوانان خراسان شمالي سامانه آموزش الکترونیکی ازدواج جشنواره فرهنگی عفاف و حجاب وب گفتمان دینی استان گلستان مديريت حوزه هاي علميه خواهران پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده موسسه یاوران نماز شهرستان بابل سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دومین جشنواره وبلاگ نویسی جوانان حوزه علميه خواهران قم (جامعه الزهرا) مدرسه علميه نرجس ( سلام الله عليها ) نخستين جشنواره "عفاف و حجاب" پایگاه اطلاع رسانی جشنواره بین‌المللی تولیدات رسانه ای عفاف و حجاب مسابقه وبلاگ نویسی " حجاب و عفاف "

علما و مراجع عظام تقلید

        


وبلاگ تخصصی حجاب وعفاف وازدواج-صدف حجاب